Oglaševanje

Težave ljubljanskega javnega prometa: odgovorni pravijo, da "ni tako hudo"

lpp, avtobus
Fotografija je simbolična. (Foto: Bor Slana/BOBO)

Ljubljana ne slovi kot mesto, kjer bi bil javni prevoz učinkovit, dostopen in hiter, zdi pa se, da so se razmere v zadnjem času še poslabšale. Odgovorni pravijo, da ni tako hudo.

Oglaševanje

V zadnjem času se zdi, da so se razmere na ljubljanskih cestah še poslabšale. Kot smo poročali, so v preteklih tednih nekajkrat ljubljanski mestni avtobusi tako dolgo stali v kolonah v centru mesta, da so potniki raje izstopili in pot nadaljevali peš, v konicah so avtobusi občasno tako polni, da nanje ni mogoče vstopiti, potniki se pritožujejo zaradi zamud, ob tem pa so se odgovorni odločili še za podražitev vozovnic za enkratno vožnjo ...

Kaj o urejanju javnega prometa v Ljubljani pravita župan Zoran Janković in direktor Ljubljanskega potniškega prometa (LPP) Peter Horvat?

Oglaševanje

Kakšno je zares število potnikov?

V letu 2013 je bilo v mestnem prometu prepeljanih 40.631.336 potnikov, v letu 2023 pa 34.368.492. Število voženj je v tem desetletju upadlo kljub povečanju števila prebivalcev.

Zdi se, da odgovorni ne sprejemajo dovolj ukrepov, s katerimi bi meščane in tiste, ki se pripeljejo v mesto, spodbujali k uporabi javnega prevoza, saj se število avtomobilov v Ljubljani povečuje, število potnikov LPP pa zmanjšuje.

Toda župan pravi, da naše navedbe niso točne. "Naš cilj je, da se dve tretjini poti opravi na trajnosten način, to je peš, s kolesom, avtobusom ali vlakom. Uraden podatek je, da zdaj tako opravimo 62 odstotkov poti," je povedal župan in dodal, da se je v zadnjem desetletju število prebivalcev mesta povečalo za 15 tisoč, število avtomobilov v državi pa za 25 odstotkov. "Kdo je zdaj kriv, ker kupuje avtomobile?" se je vprašal Janković.

Oglaševanje

A dejstvo je, da se je v zadnjem desetletju povečal delež poti, opravljenih peš in s kolesom, delež poti, opravljenih z javnim prevozom, pa se je zmanjšal.

Spodnji podatki so iz raziskave potovalnih navad v Mestni občini Ljubljana. V letu 2013 je bilo z avtobusom opravljenih 13,3 odstotka, leta 2024 pa 8,6 odstotka poti.

ljubljana anketa
Vir: raziskava potovalnih navad, MOL

Da zgoraj navedeni podatki o številu potnikov ne odražajo dejanskega stanja, pravi tudi direktor LPP Peter Horvat. Po njegovih besedah bodo letos dosegli 40 milijonov prepeljanih potnikov, vmesni upad pa je pripisal predvsem epidemiji.

Oglaševanje

"Težava so validacije. Prepričan sem, da prepeljemo 45 milijonov potnikov, a imamo težave z validacijami (torej da se del potnikov pelje, ne da bi imel ali validiral vozovnico, op. a.)," je dejal Horvat. "Delamo nadzore, opozarjamo in prosimo potnike, naj se validirajo," je dodal.

"Po enem kolapsu ne moremo soditi javnega prometa"

Uporabnike javnega prometa v Ljubljani so zadnje tedne razburili tudi zastoji na Slovenski cesti, saj so avtobusi stali vse od Drame do Bavarskega dvora. Posebej hudo je bilo v času jutranje in popoldanske prometne konice, ko je marsikdo izstopil z avtobusa in pot raje nadaljeval peš.

Oglaševanje

"Tri dni so avtobusi stali v koloni, ker so nevestni vozniki zapirali križišča," je razlog za kolaps opisal župan Janković. Povedal je, da se to ne dogaja več ter se zahvalil policistom in redarjem, ki so promet uredili in je zdaj tekoč.

"Po enem kolapsu ne moremo soditi javnega prometa," je dodal Horvat ter se prav tako zahvalil policistom in redarjem, saj bi bili brez njih kolapsi vsakodnevni.

"Vozniki, ne vozite v križišče, če veste, da ga ne morete izprazniti," je pozval. "Če rešimo ta problem, v Ljubljani ne bomo imeli zastojev," je prepričan.

Obisk uzbekistanskega predsednika v Sloveniji
Foto: N1

V Ljubljani je velik problem tudi kultura

"Ni tako hudo," je o javnem prometu v Ljubljani dejal Horvat in poudaril, da tudi sam uporablja javni prevoz ter da so do LPP najbolj kritični tisti, ki ga ne uporabljajo. "Raziskave kažejo, da so naši potniki zadovoljni in nas ne ocenjujejo slabo."

Oglaševanje

Horvat priznava, da so avtobusi včasih prepolni, a dodaja, da je sestava voznih redov težavna tudi zato, ker se del potnikov ne validira.

"Voznih redov ne moremo delati na pamet. Ko se delajo analize in pripravljajo vozni redi, se vedno upoštevajo tudi validacije. Če imam 80 validacij, avtobus pa ima kapaciteto 150 potnikov, ne dodamo avtobusa," je problem opisal direktor LPP.

Peter Horvat, direktor LPP
direktor LPP Peter Horvat(Foto: Borut Živulović, BOBO)

V konicah so avtobusi nekoliko počasnejši, več jih zato pride en za drugim, "ljudje pa hočejo na prvega", je še dejal Horvat. "Imamo napovednike in zakaj riniti na prvi avtobus, če čez dve minuti pride naslednji, ki je napol prazen. Tudi to nas tepe," je prepričan.

"Ta kultura je v Ljubljani velik problem. Na tem področju moramo ogromno narediti," je dodal in za zgled dal Japonsko, kjer so ljudje "zelo kulturni in počakajo, da drugi vstopijo oziroma izstopijo".

"Tega ne moremo reševati samo z dodatnimi avtobusi. Trenutno se zadeve rešujejo optimalno," je povedal direktor LPP in dodal, da bo treba zaradi trenutnih gradenj in posledičnih zapor v mestu še malo potrpeti.

"Komaj čakam, ko bo odprt nov potniški center, vse te zapore se bodo takrat zaključile, zdaj pa je treba potrpeti. Prihajajo tudi novi avtobusi in čez dve leti bo to 'laufalo v nulo'," je zagotovil.

LPP je namreč sklenil pogodbe za 33 novih avtobusov, do leta 2030 pa po zagotovilih direktorja LPP ne bo več imel avtobusov na dizel, ampak le še na plin CNG, elektriko ali vodik.

"Vozni park LPP bo leta 2030 številka ena na svetu, prihaja še nov potniški center, ki bo tudi revolucija," pravi direktor Horvat in dodaja: "Glede na dane pogoje delamo odlično."

Referenduma o podražitvi ne bo

Ob vseh težavah javnega prevoza je občina Ljubljančane razburila še s podražitvijo vozovnic za enkratno vožnjo. Te so se z oktobrom podražile z 1,3 na 1,5 evra.

Na občini so ukrep, ki ga je podprla večina mestnih svetnikov, utemeljili s tem, da se izenači tarifna lestvica (državnega) javnega linijskega prevoza s tarifno lestvico, ki velja v mestnem prometu. Kot je pojasnil Horvat, "bi sicer na primer na Rudniku ob vstopu na avtobus številka 3 plačali 1,3 evra, če bi mimo pripeljal avtobus 3G, pa 1,5 evra".

Podražili so le enkratne vozovnice, ne pa tudi mesečnih, saj želijo povečati število potnikov, ki uporabljajo slednje. Župan Janković je sicer zadovoljen z napredkom. "Že 75 odstotkov potnikov LPP ima terminsko vozovnico. Ko bomo prišli na 90 odstotkov, bomo lahko odprli vsa vrata, ker preverjanje ne bo več potrebno," je napovedal.

Predsednik stranke Pirati, mestni svetnik Jasmin Feratović je po podražitvi napovedal referendum, saj, kot je dejal, kakovost avtobusnega prevoza iz leta v leto upada. Nasprotovanje novi cenovni politiki LPP je utemeljil z besedami: "Ljubljana potrebuje boljši, ne dražji javni prevoz."

Županu je posredoval pobudo za začetek zbiranja podpisov za razpis občinskega referenduma o podražitvi vozovnic LPP, ki ji je priložil več kot 100 podpisov občanov in občank.

Toda referenduma ne bo. Kot je pojasnil župan, bi bil namreč ta glede na določila zakona o lokalni samoupravi nedopusten, "ker gre v predmetni zadevi za posamičen akt, ne pa za splošni akt in je zato referendum po določbi 47. člena zakona o lokalni samoupravi (ZLS) nedopusten", je pojasnil Janković.

Feratović je dejal, da se bodo pritožili na pristojno sodišče.

N1 PODKAST S SUZANO LOVEC: Ti mladi družbi dajejo sebe

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih